Kuljetusesimies Tomi Rantala vastaa siitä, että Kuljetus Perkola Oy:n eläinautot ovat tiloilla ja teurastamoilla sovitun aikataulun mukaan. Hän ajaa lintuja myös itse. Siipikarjakuljetusten suunnittelu on tarkkaa yhteispeliä HKScanin logistiikan kanssa.
”Pysyn kärryillä työstä ja pystyn paremmin hoitamaan tuuraukset, kun olen itsekin ajossa puolet työajasta”, Rantala sanoo. Hän on ollut alalla 19 vuotta, viimeiset neljä vuotta esimiehenä.
Perkolalla on 12 eläinautoa ajamassa teuraslintuja Kariniemen broileritiloilta Raumalle ja Länsi-Kalkkunan sopimustuottajilta Säkylän teurastamolle. Kuljetusten junailu on iso urakka, sillä kuormien pitää tulla teurastamolle juuri sovitun aikataulun mukaan.
”Isosta broilerikasvattamosta ajetaan yli toistakymmentä kuormaa Rauman tuotantolaitokselle, jossa ne puretaan valvottuun vastaanottotilaan. Noin tunnin kuluttua saapumisesta palataan hakemaan uuttaa kuormaa”, Rantala kuvaa työn kulkua. Hän lähettää Rauman Lakarin tehtaalle suuret kiitokset hyvin sujuvasta yhteistyöstä.
Lintujen lastaus ja ajo alkaa usein jo illalla ja jatkuu myöhäiseen iltapäivään. Rantala huolehtii siitä, että autot ovat liikenteessä mahdollisimman tehokkaasti ja että kuljettajien työajat pysyvät säädetyissä rajoissa.
Hän on päivittäin yhteydessä HKScanin kuljetussuunnittelija Kati Jussilaan ja suunnittelija Anu Leinoon, joiden kanssa käydään läpi tulevat kuljetukset ja arvioidaan mennyttä. Ajossa ollessaan hän tapaa tiloilla lintujen lastaajat ja teurastamon vastaanotossa eläinlääkärin ja muuta laitoksen henkilöstöä. Ja vaikka prosessi on aina sama, päivät ovat kuitenkin erilaisia.
”Tässä työssä on hyvä tulla toimeen kaikkien kanssa. Olen sovitteleva ja pyrin aina siihen, että kaikilla on asiat hyvin. Joustavuuttakin tarvitaan, kun tilanteet saattavat muuttua yhtäkkiä. Sellaistahan se aina on eläinten kanssa toimiessa.”
Tien päällä turha kiire pitää unohtaa. Kyydin on oltava mahdollisimman tasaista, ja ehdottoman tärkeää on seurata ilmastoinnin ja lämmityksen toimivuutta kuormatilassa. Kaikkiin poikkeustilanteisiin on varasuunnitelmat, sanoo Rantala, jolle kuljettajat ilmoittavat mahdollisista laitehäiriöistä.
Talvi tuo lintukuljetuksille omat haasteensa. Tilat ovat harvoin pääteiden varressa, ja viimeiset kilometrit taitetaan lähes aina yksityisteitä pitkin. Kasvattamoa tyhjennettäessä rekat käyvät pihassa tunnin välein lähes 20 kertaa. Tien pitää pysyä ajettavassa kunnossa koko tyhjennyksen ajan.
”Sinä aikana keliolosuhteetkin voivat muuttua. Siinä mielessä lintujen haku on erilaista kuin possujen tai nautojen. Pakkasella pitää myös koekäyttää kaikki laitteet normaaliakin tarkemmin ennen ajoon lähtöä.”
Tomi Rantala asuu Säkylässä, Vuorenmaan kylässä vaimonsa ja kolmen kouluikäisen lapsensa kanssa. Suuri osa vapaa-ajasta kuluu 7-vuotiaan nuorimmaisen jääkiekkoharrastuksen parissa, sillä Rantala toimii joukkueen huoltajana. Treenejä on kolmesti viikossa ja viikonloppuisin pelejä.
Omia harrastuksia hänellä ovat vapaapalokunta ja jokaviikkoinen salibandyvuoro omien kavereiden kanssa. Niin palokuntahommissa kuin kuljetusesimiehenä hälytykset ja ripeät lähdöt ovat tulleet tutuiksi.
”Työasiat yritän kyllä jättää taakseni silloin kun harrastan muuta.”
Tämä juttu kuuluu Perjantai-sarjaan. Esittelemme viikoittain yhden ketjumme tuottajista, kuljettajista ja asiantuntijoista.
Kenet haluat meidän esittelevän? Laita toiveesi: katja.toivanen@hkscan.com