Suomalainen alkutuotanto on monella laadullisella mittarilla mitattuna maailmanhuippua. Meidän ei tarvitse asiaa alan sisällä paljoa perustella. Alan ulkopuolisille toimintatapamme eivät olekaan ni...
Suomalainen alkutuotanto on monella laadullisella mittarilla mitattuna maailmanhuippua. Meidän ei tarvitse asiaa alan sisällä paljoa perustella.
Alan ulkopuolisille toimintatapamme eivät olekaan niin itsestään selviä. Moni tavallinen kuluttaja on jo varsin vieraantunut siitä, millaisia käytäntöjä tuotantoketjussamme on, miten viranomaisvalvonta toimii ja mistä suomalainen laatu tiloilla syntyy. Kun ei tiedetä ja joskus ei ehkä halutakaan tietää, huhuille ja uskomuksille on hyvin tilaa.
Tästä näimme harvinaisen hyvän esimerkin loka-marraskuun vaihteessa, kun HKScanin Forssan-yksikön ohi kulkeneen henkilön kertomuksesta alkoi valtavaksi paisunut keskustelu sosiaalisessa mediassa. SoMe-kohu sai todella siivet.
Suhtauduimme epäilyyn eläinten huonosta kohtelusta äärimmäisen vakavasti. Toimimme ripeästi, selvitimme faktat yhdessä viranomaisten kanssa ja olimme aktiivisia eri viestintäkanavissa. Saimme omilla viesteillämme ohjattua keskustelua varsin tehokkaasti oikeille urille. Tapauksesta tehdyn media-analyysin perusteella julkisuus niin sosiaalisissa medioissa kuin perinteisissä medioissa oli kokonaisuutena loppujen lopuksi varsin tasapuolista. Media uutisoi kattavasti myös sen, että Evira ja poliisi eivät löytäneet toiminnastamme moitittavaa.
Sosiaalisessa mediassa kohut eivät aina perustu totuuteen, vaan ehkä väärinkäsityksiin tai tarkoitukselliseen harhaanjohtamiseen. Forssan-tapauksessa kohtuullisen pieni ryhmä käytti sosiaalisen median kautta isoa valtaa viedessään intohimoisesti omaa asiaansa eteenpäin eri kanavissa.
Miten sitten voimme suojautua vastaavilta kohuilta, jotka johtavat harhaan ja ovat koko alalle vahingollisia?
Voimme edistää omaa asiaamme tehokkaimmin jatkamalla maailmanluokan työtä eläinten parissa. Meidän on huolehdittava, että toimimme joka kohdassa niin kuin lupaamme. Jos epäilyjä epäkohdista on, niihin on viipymättä puututtava. Meillä on myös lupa olla ylpeitä osaamisestamme ja siitä, että tuotamme laadukasta suomalaista ruokaa vastuullisesti.
Jokaisen meistä kannattaa tuoda alan vahvuuksia aktiivisesti esille omassa arjessaan, lähipiirissään ja sosiaalisessa mediassa. Etenkin sosiaalisessa mediassa yksityishenkilöiden onnistuneet viestit tavoittavat ajoittain jopa suuremman yleisön kuin yritysten, ja ne koetaan usein yritysten viestejä uskottavammiksi. Siksi kannustan kaikki ottamaan rohkeasti askeleita sosiaalisessa mediassa. Aloittaa voi vaikka siitä, että käy jakamassa tileillään HKScanin www-sivuilla olevassa Story Kitchenissä julkaistuja juttuja.
Alkutuotanto on tärkeässä roolissa myös ilmastonmuutoksen torjunnassa. Meidän ei tarvitse alistua ympäristöpahiksen rooliin, sillä moni fakta on puolellamme. Hyvin hoidettu maaperä sitoo tehokkaasti hiiltä. Ennustan, että fiksusti toimimalla saamme ilmastokysymyksestä tulevina vuosina uuden teeman, joka profiloi meitä positiivisesti ja lisää alkutuotannon arvostusta yhteiskunnassa.
Vahvistamme parhaillaan HKScanin viestintää ympäristö- ja ilmastokysymyksistä. Osana tätä kehitystä palkitsemme alkuvuodesta 2019 HKScanin ympäristöpalkinnolla omissa toimissaan edistysaskeleita ottaneet tilat niin Suomessa kuin Ruotsissa. Lisätietoa asiasta on tässä uutiskirjeessä – lue lisää ja ilmoittaudu kisaan mukaan.
Toivotan Sinulle ja läheisillesi hyvää loppuvuotta sekä antoisia lukutuokioita blogiemme parissa.