Kotitilalta-lehti kävi läpi ison uudistuksen vuosi takaperin ja nyt on aika arvioida tuloksia. Itse sokeutuu omalle tekemiselleen, joten avuksi on hyvä pyytää asiantuntijoita.

Kotitilalta-lehden tapauksessa asiantuntijat tarkoittavat tietysti lukijoitamme, teitä sopimustuottajiamme ja nyt ensi kertaa myös ProComin Lehtikatsauksen arvovaltaista tuomaristoa.

Toteutimme lukijakyselyn perinteiseen tapaan lehtemme numerosta neljä. Saimme vastauksia ilahduttavasti niin nauta- kuin sikatuottajiltakin. Broilerituottajien vastauksia olisimme kaivanneet vielä lisää.

Suuri osa vastaajista oli lehden uskollisia lukijoita, moni jo yli kuuden vuoden takaa. Iso joukko vastaajista oli lukenut lehdestä neljä tai enemmän juttua ja käyttänyt lukemiseen reilusti aikaa, puolesta tunnista jopa tuntiin. On hienoa, että lehteen halutaan syventyä ja moni tarttuu siihen vielä uudelleenkin.

Lähes kaikki lukijat nimesivät tärkeimmäksi artikkeliksi omasta tuotantosuunnasta kertovan tilajutun, mutta myös muut tilajutut innostivat lukemaan. Hyvää palautetta saivat myös muiden maiden tuottajista kertoneet jutut. Myös Lehtikatsauksen ammattilaisilta saadussa arviossa kiitettiin tilajuttujen ihmisläheisyyttä.

 

saimme niin lukijatutkimuksesta kuin Lehtikatsauksesta erinomaisia vinkkejä ja rakentavia ideoita

 

Kokonaisuudessaan Kotitilalta-lehden vuoden 2014 alussa toteutettu uudistus koettiin hyväksi. Avoimissa vastauksissaan lukijat kehuivat lehden monipuolisuutta ja ajankohtaisia juttuja sekä uudistunutta ulkoasua ja hyviä kuvia. Myös ProComin Lehtikatsauksessa lehden hillitty ja hallittu ote miellytti tuomareita.

Toki parannettavaakin löytyy ja saimme niin lukijatutkimuksesta kuin Lehtikatsauksesta erinomaisia vinkkejä ja rakentavia ideoita vuoden 2015 lehtien suunnitteluun. Ensi vuonna halutaan lukea erityisesti eläinten hyvinvoinnista ja terveydestä, ruokinnasta sekä tuotantotiloista ja rakennuksista ja niiden erilaista ratkaisuista. Myös kuvakerronnallisia juttuja voi odottaa ensi vuoden lehdissä.

Lehtikatsauksen asiantuntijoita kuunnellessa ymmärsin entistä selkeämmin asiakaslehtien roolin muuttuneen. Nopea verkkoviestintä ja sosiaalinen media ovat ottaneet paikkansa uutisten ja ajankohtaisten asioiden kertomisessa. Asiakaslehdissä painopiste on muuttunut uutisista pidempiin taustoittaviin artikkeleihin ja kuvareportaaseihin. Lehdessä on tilaa kertoa enemmän, käyttää kuvia ja esitellä ajatuksia, ihmisiä ja faktoja. Lehteen maltetaan vielä syventyä ja lukemiseen käyttää aikaa.

Niinhän se on meillä HKScanin tuottajaviestinnässäkin; uutiset päivittyvät heti niin Twitteriin, verkkosivullemme kuin Sinettiin. Kotitilalta-lehdestä ja -blogista luetaan asiantuntijoidemme ajatuksia ja etsitään vinkkejä muiden tuottajien hyväksi toteamista ratkaisuista.

Lehtikatsauksessa puhunut Timo Berry totesi, että lehden onnistumista pitää säännöllisesti arvioida. Lehden tekijöiden tulisi säännöllisesti kysyä itseltään, miltä lukijoistamme tuntuisi, jos lehti lopetetaan. Tänä vuonna saadun palautteen perusteella uskallan vastata, että moni jäisi kaipaamaan. Joten isolla riemulla jatkamme lehden tekoa ensi vuonnakin.

Kiitos kaikille lukijoillemme ja lukijakyselyyn osallistuneille! Vastaajien kesken arvottiin jääkaapillinen lihaa ja tällä kertaa palkinnosta pääsee nauttimaan Ari Kontkanen Hammaslahdelta. Lukijoiden palaute ja uudet ideat ovat tärkeitä myös lukijakyselyiden ulkopuolella, annathan palautetta.

Hyviä lukuhetkiä seuraavan 12.12. ilmestyvän lehtemme parissa!